


Agenda 2025
08:00 - 09:00 | Kaffe & Mingel - Passa på att möta utställare och partners!
09:00 - 09:35 | Inledning och nuläge
Landshövding - Anders Thornberg inleder dagen. Bo-Josef Eriksson &
Patrik Ekheimer ger oss ett nuläge över hållbarhetsläget i Halland
09:35 - 10:25 | Engagemang & Inkludering
Helena Tronner om hur en inkluderande kultur skapar affärsvärde, vilka förutsättningar krävs och vilket ledarskap behövs? Vi får dessutom praktiska exempel i samtal med Ulrika Tornerefelt - Årets kraftkvinna 2024.
10:25 | Paus
10:55 - 12:00 | Hållbarhetskommunikation
Emanuel Karlsten har i fem år kartlagt alla de största företagen och personerna i sociala medier, för att förstå hur ett medielandskap förändras. Hur påverkar detta hur vi kommunicerar i hållbarhetsfrågor? David Ekelund inspirerar med framgångar och motgångar när man blir tydlig i sin hållbarhetskommunikation.
12:00 - 13:00 | Lunch
13:00 - 14:00 | Samverkan & gemensamma mål
Anders Carlsson från Derome och Nina Jacobsson Stålheim från Göteborgs Stad delar konkreta exempel på hur samverkan kan skapa verklig förändring – när hållbarhet får stå i centrum. De lyfter också hur upphandlingar kan bli ett kraftfullt verktyg för att driva engagemang mot gemensamma mål.
Charlie Aronsson från Upphandlingsmyndigheten har 15 års erfarenhet av hållbara leveranskedjor och bidrar med fördjupade perspektiv på hur upphandlingar kan användas strategiskt för att främja hållbar utveckling.
14:30 - ca 16:30 | Deep Dives
Under eftermidagen genomför vi workshops tillsammans med talarna från förmiddagen kopplat till respektive ämne
1. Engagemang & Inkludering
Vad händer när vi slutar prata om orden som modeord och istället testar att uppleva dem? Kom och delta i en workshop där du själv blir en del av innehållet. Inga åskådare – bara deltagare.
2. Hållbarhetskommunikation
När handling blir ord – kommunikation som skapar engagemang och förtroende
Det ni gör är viktigt – och det förtjänar att synas! När er kommunikation om hållbarhet är tydlig och trovärdig växer både engagemang och konkurrenskraft.
Vi bjuder in till ett interaktivt pass där vi tillsammans utforskar hur man kommunicerar hållbarhet på ett sätt som verkligen engagerar. Genom samtal, reflektion och praktiska exempel får du verktyg för att:
-
Bygga tillit och långsiktiga relationer
-
Undvika fallgropar som greenwashing
-
Skapa en röd tråd som stärker ert budskap
Det här passet är för dig som vill inspirera både kunder och medarbetare genom att berätta om verksamhetens hållbarhetsarbete på ett trovärdigt och kraftfullt sätt.
3. Samverkan & Upphandling som verktyg
Många kommuner, särskilt de mindre och medelstora, saknar heltäckande styrdokument med tydliga mål och riktlinjer för hållbarhet. Det skapar osäkerhet bland upphandlare och försvårar arbetet med att använda upphandlingar som ett effektivt verktyg för att minska klimatpåverkan. Samtidigt behövs mer kunskap om hur miljömässiga och ekonomiska aspekter kan vägas samman på ett balanserat sätt.
Under eftermiddagens workshop utforskar vi hur samverkan i projekt och upphandlingar kan bli en verklig kraft för förändring – som både skapar nytta och stärker det lokala företagandet.
